RECENZIE FIFTY SHADES OF GREY - E.L. JAMES

Traducătorul: Palcus, Constantin Dumitru
Editura: Trei
Anul apariţiei: 2012
Preţul cărţii: 36,75 lei
Număr de pagini: 616
ISBN: 978-973-707-663-2
SCURTĂ DESCRIERE: Anastasia Steele, studentă la filologie, îi ia un interviu lui Christian Grey, un tânăr om de afaceri de succes, pe care îl găseşte foarte atractiv şi de-a dreptul intimidant. Retrasă şi interiorizată, Ana este şocată să constate că, pentru prima dată în viaţă, este atrasă puternic de cineva. Christian o avertizează că trebuie să stea departe de el, iar ea nu face decât să-l dorească şi mai tare. Dar când descoperă gusturile erotice speciale ale acestuia, începe să ezite: dincolo de şarmul şi succesul de care se bucură, Christian Grey este un bărbat tulburat de demoni ascunşi şi ghidat de o excesivă nevoie de a-i controla pe ceilalţi. Va putea oare Ana să accepte sclavia sentimentală impusă de Christian? Și dacă da, va mai putea oare iubi ceea ce descoperă?

M-am gândit să îmi scriu și eu părerea în legătură cu fenomenul ”Fifty Shades of Grey” având în vedere că va apărea filmul pentru două zile. Am citit primul volum cu mult înainte să știu că o să apară film. Spre surprinderea mea am găsit cartea la biblioteca județeană. Nu prea îmi imaginam că va fi acolo, ținând cont de ceea ce conține, dar m-am înșelat. Oricum, am auzit atât păreri negative cât și păreri pozitive despre această carte. Unii o consideră o adevărată poveste de dragoste, iar alții o carte porno. În opinia mea, cartea le combină pe amândouă. Deși domnul Christian Grey are o manie de a deține controlul și de a se răzbuna copilăria lui prin pedepsirea femeilor, el se îndrăgostește de Anastasia Steele încă din prima clipa în care o vede la biroul lui.

O mică prezentare a celor două personaje. Christian Grey. 27 de ani. Cel mai bogat om. CEO desăvârșit. Maniac al controlului. Anastasia Steele. Proaspăt absolventă a facultății. Timidă. Are o prietenă foarte bună, Kate. Cei doi se întâlnesc în urma unui interviu pe care Ana îl ia lui Christian pentru Kate. Pe lângă scenele de sex pervers, între cei doi se construiește o dragoste care crește la stadiul de nebunie. Tendințele lui Christian sado-maso nu o îndepărtează pe Anastasia de el, lucru care îl uimește și pe el. Cu toată dragostea ei pentru Christian, Anastasia va fi pusă în cumpănă și se va gândi mai bine la relația dintre ei.

Cum spuneam, nu există doar păreri bune despre această carte, ci și negativități. Persoanele îl percep pe Christian ca fiind un nebun care o torturează pe Anastasia deși ea  nu este vinovată cu nimic de problemele lui, iar pe ea ca o fată care nu se gândește la binele ei și acceptă toate perversitățile lui. Într-adevăr, îndrăgostită până peste cap de Christian, Anastasia îi acceptă orice, chiar dacă în anumite momente se simte sătulă de tot ce acesta îi face.

Inevitabilul se întâmplă în sfârșitul cărții când Anastasia îl părăsește pe Christian, incapabilă să-i mai accepte și alte accese de furie și perversități. Durerea pune stăpânire pe amândoi.

Continuarea din volumul doi este mult mai palpitantă. Christian se redescoperă cu ajutorul Anastasiei, realizând că ea este cea care îi trebuie lui. Acesta se schimbă cu ajutorul ei și pentru ea.

Nota mea este de 5/5. O recomand chiar dacă pare o literatură de consum din care nu ai ce învăța, dar dacă acorzi atenție mai mare detaliilor îți vei da seama de problemele domnului Grey și de cât de greu poate fi să schimbi o persoană ca el, ceea ce Anastasia reusește să facă într-un final. Mai mult sau mai puțin.